Forstå kommunen som civil aktør

Det er min erfaring, at samarbejde på tværs af organisationer og sektorer glider lettere, hvis vi prøver at sætte os i vores samarbejdspartners sted. Lidt banal refleksion? Alligevel svær at efterleve.

Samarbejde på tværs

I sidste uge skrev jeg seks gode råd til kommuner, der gerne vil samarbejde med civile aktører. Råd, der hvis de blev praktiseret, ville forbedre det tværgående samarbejde og komme borgerne til gode. Efter at have siddet på begge sider af bordet er det dog også min erfaring, at civile aktører kan have urealistiske forventninger til de kommunale aktører. Selvfølgelig ofrer civile aktører hjerteblod og fritid. Men hvis “sagen” skal realiseres, kræver det, at man som civil aktør prøver at forstå eller i hvert fald møde kommunen. Derfor er her fem gode råd til civile aktører, der gerne vil samarbejde med kommunen:

  1. Vær synlig på mange platforme – og ring! Selvom I har verdens bedste sag, så ved kommunen ikke nødvendigvis, at I eksisterer. Sørg derfor for, at man både kan læse om jer på Facebook, i lokalavisen samt møde jer lokalt. Og sørg for, at det er let at komme i kontakt med jer: Dialog på Facebook er ikke altid en mulighed for medarbejdere i kommunen. Tag om nødvendigt selv kontakt til kommunen – Find til en start dem, der tager sig af foreningssamarbejdet fx Kultur&Fritid
  2. Dan en forening. Det er svært for kommuner at kommunikere med civile aktører, der ikke er en forening. Kommuner har større tillid til foreninger og har lettere ved at komme i kontakt med dem samt finansiere deres aktiviteter m.m. At kunne tale ”foreningsk” gør alt lettere (men kræver også en del arbejde af jer)
  3. Forventningsafstem. Hvis I indgår et samarbejde med kommunen, så vær skarpe på, hvem der har ansvaret for hvad – og hvor mange timer I som frivillige har mulighed for at lægge. Hvis kommunen har meget høje forventninger til, hvor meget I skal levere hvornår (helst inden for almindelig arbejdstid) – men ikke har mulighed for at honorere professionel koordinering, må I nedskalere og melde det tydeligt ud
  4. Mød kommunen med respekt og tålmodighed! Mange af de medarbejdere I møder, vil rigtig gerne samarbejde eller hjælpe med at realisere jeres idéer. Trods de gode intentioner kan medarbejdernes tid og beslutningskompetence dog være begrænset. Muligvis skal chefen eller politikerne komme med grønt lys – det tager tid. Og selvom I og jeres kontaktperson er fyr og flamme, kommer der også andre interesser på spil
  5. Forvent ikke penge. Råderummet til at finansiere frivillige aktiviteter fra dag til dag er begrænset. Ofte kan der findes håndører til dækning af udgifter til fx råvarer eller materialer – en kunstner, hvis bølgerne går højt. Yderst sjældent kan I forvente at få dækket koordineringsomkostninger – også selvom I leverer på professionelt niveau.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *