En tilbagevendende diskussion er, om frivillige på landets plejecentre stjæler medarbejdernes job, tager de sjove opgaver eller overhovedet har en betydning for beboernes trivsel. Den sidste uges debat på altinget.dk vidner om, at der ikke er enighed:
- altinget.dk/klumme-frivillighed-kan-ikke-erstatte-faglighed
- altinget.dk/dansk-erhverv-frivillige-er-meget-mere-end-krymmel-paa-velfaerdslagkagen
- altinget.dk/klumme-jeg-er-ikke-velfaerdskrymmel
Jeg er enig med Marie Baad Holdt (Jeg er ikke velfærdskrymmel) fra Ingerfair i, at frivillige spiller en livgivende rolle på plejecentrene. Samtidig er det vigtigt at håndtere ovenstående kritiske spørgsmål fra medarbejderne konstruktivt. For hvis medarbejdere er skeptiske over for de frivillige, så er det – som Marie også er inde på – ikke et fedt sted at være frivillig. Derudover er frivillighedens positive betydning for beboernes trivsel afhængig af, at medarbejderne spiller med og faciliterer aktiviteter og relationer mellem beboer og frivillig. Derfor er medarbejdernes faglighed essentiel for frivilligheden.
En af grundstenene i at håndtere medarbejdernes usikkerhed og frygt over for frivillige er medinddragelse:
- At tage deres spørgsmål alvorligt og drøfte dem i et åbent forum
- At lade frivilligheden gro ud af deres interesser og idéer
- At synliggøre og italesætte deres rolle i forhold til de frivillige
- At tage ledelsesmæssigt ansvar for frivilligheden
- At prioritere arbejdet med frivillighed på den lange bane.
Det kan bidrage til, at frivillige ikke blot er nogle, der kommer og laver alt det sjove – men nogle, der faktisk bidrager til det plejecenter, man sammen ønsker at skabe for beboerne.